maanantai 24. huhtikuuta 2017

Ääntä ja kuvaa Somessa



Hei!
Tämän kertaisen blogikirjoituksen aiheena on sovellukset, joilla voi tallentaa ja julkaista ääntä ja kuvaa sosiaalisessa mediassa. Lyhyen esittelyn teen Snapchatista, joka on itselleni uusi tuttavuus ja täysi mysteeri. Esittelyn lisäksi ajatelmia siitä, miten sovellusta voisi käyttää yritysmaailmassa.

Mutta mikä ihme on Snapchat ja mitä virkaa Snapchatilla on kaikkien somesovellusten joukossa?

Koska itselläni on ollut Snapchat vasta hetken enkä ole päässyt vielä selville sen syvimmästä olemuksesta, lähdin selvittämään asiaa Suomen digimarkkinoiden verkkosivujen kautta. Janne Parri Suomen digimarkkinoinnista kirjoittaa blogissaan Snapchatista yleisesti, antaa ohjeita Snapchatin käyttöön ja kirjoittaa siitä, miten sovellusta voisi yritykset käyttää markkinoinnissaan.

Nyt Snapchatiin. Snapchat on mobiilissa toimiva sovellus, jonka idea perustuu katoaviin viesteihin. Kuvaa ja ääntä sisältävien snäppien lisäksi sovellusta voi käyttää kirjoitettuun viestintään eli chattailyyn Snapchatissa voi myös muokata kuvista hassun hauskoja versioita, joissa kasvokuvaan lisätään esimerkiksi pupun korvat ja kuono.

Snapchat perustettiin vuonna 2011.. Snapchatin viestit voivat olla kestoltaan 1-10 sekuntia ja käyttäjä itse määrittelevät ”snäpin” pituuden. Snapchatin hauskuus ja huolettomuus perustuu siihen, että viestit todella katoavat bittiavaruuteen, joten teosten ei tarvitse olla niin huoliteltuja eikä vakavissaan tehtyjä.

Tällä hetkellä Snapchat on suosiossa erityisesti nuorten keskuudessa, mutta pikkuhiljaa vanhemmat somettajat ja yritykset ovat löytämässä Snapchatin.

Miten Snapchatia voisi sitten hyödyntää yrityskäytössä tai muuten työelämässä?

Tällä hetkellä on vaikeaa kuvitella, että omassa toimenkuvassani olisi käyttöä snapchatin kaltaiselle sosiaalisen median kanavalle. Työnantajani on Suomen suurimpia vakuutusyhtiöitä, joten jo se asettaa rajoituksia sosiaalisen median omatoimiseen käyttöön omassa työssä. Isoilla yhtiöillä, kun on omat viestintäosastonsa, jotka vastaavat yrityksen ulkoisesta viestinnästä.

Jari Parri kirjoittaa blogissaan, että snapchatin yrityskäyttö kohtaa vielä tässä vaiheessa voimakasta vastarintaa. Ja näin varmasti onkin yrityksissä, jossa on tarkkaan harkittu viestintästrategia ja snapchat suhteellisen uutena tulokkaana ei ole vielä lyönyt itseään läpi markkinointikanavana. Uskon, että pienissä ja vähemmän konservatiivissa yrityksissä snapchat tulee lyömään itsensä läpi markkinointikanavana. Varsinkin, jos yrityksen kohderyhmänä on nuoret. 

Jari Parri antaa kirjoituksessaan yrityksille vinkkejä snapchatin hyödyntämiseen. Avain sanoina snapchat markkinoinnissa ovat tapahtumat, henkilökohtaisuus sekä kilpailut ja promootiot.

Tapahtumamarkkinoinnissa snapchat on onnen omiaan välittämään tapahtumasta autenttista kuvaa ja ääntä. Asiakkaat ja käyttäjät pääsevät ikään kuin eturiviin paikan päälle olematta paikan päällä. Autenttisella kuvalla ja äänellä voit antaa erilaisen näkökulman yritykseen.
Snapchatin toimintaperiaate mahdollistaa yrityksille myös henkilökohtaisemman ja sellaisen sisällön jakamisen, jota yritys ei voisi jakaa muissa sosiaalisen median kanavissa. Yllättämällä seuraajat henkilökohtaisemmalla sisällöllä ja päästämällä heidät esiripun taakse yritys voi luoda itsestään inhimillisemmän ja läheisemmän kuvan asiakkaiden silmissä ja mielissä. Tunnesiteet yritykseen voi olla hintaakin tärkeämpi asiakaspysyvyyden ja asiakuuden kannalta.

Erilaiset kilpailut ja promootiot ovat osa nykyajan somemarkkinointia ja ne kiinnostavat kaikkia. Snapchatissa yritys voi päästää tässä suhteessa mielikuvituksensa valloilleen. Tästä syystä ajattelisin snapchatin olevan oiva kanava sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin. Tämä kuitenkin vaatii rohkeata ja ennakkoluulotonta ajattelutapaa yrityksen sisällä. Jari Parri kirjoittaa, että snapchatissa yritys voi toteuttaa alennuskampanjan tai kampanjan jossa jaetaan yllätystuotteita snäppiä vastaan. Käyttäjiä voi aktivoida myös erilaisten kuva-arvoitusten kautta.
Minut löydät Snapchatista käyttäjänimellä slindstrom81.
Hyvää yötä ja snäppäillään!
Salla



1 kommentti:

  1. Snapchat on yksi tämän kurssin suosikkisovelluksista. Miten Snapia voisi hyödyntää opiskelussa?

    VastaaPoista